Een klant die eigenlijk geen klant wil zijn moet je de laan uitsturen, schrijft Sprout-expert en ondernemerscoach Martijn van der Tuin. Met gelijk een paar tips hoe je zo’n type klant kan herkennen.

Iemand uit mijn netwerk tipte mij over een potentiële klant die vastliep in haar acquisitie en marketing. Nu zijn er twee dingen waar je me ‘s nachts voor wakker mag maken: bergen beklimmen met de racefiets en ondernemers helpen. Dus nam ik contact met haar op.

Ze was heel erg druk en had pas over een paar weken tijd. Het duurde dus even… We bespraken al haar problemen (lees: uitdagingen) en welke vele kansen er lagen binnen haar expertise. Op basis van mijn ervaringen wist ik dat ik haar verder kon helpen. De volgende dag stuurde ik haar een e-mail met daarbij de offerte waarbij ik het initiatief bij haar liet. We spraken af dat zij mij zou bellen.

Ik hoorde helemaal niets van haar en besloot zelf te bellen. Toen ik haar aan de lijn kreeg was ze erg druk geweest met allerlei zaken. Ze had nog geen tijd gehad om de offerte door te nemen en ging over drie weken met vakantie en die vakantie moest ook nog worden voorbereid. We spraken af dat ze mij na de vakantie zou bellen.

GEOUWEHOER

En toen begon het geouwehoer.. Na de vakantie belde ze niet terug, dus belde ik haar. De vakantie was fantastisch geweest en ze had de offerte doorgenomen. Ze herkende zich in de problemen, maar wilde er nog over nadenken. Het was toch wel een opgave om vijf maanden lang aan de slag te gaan met haar marketing, timemanagement én uitstelgedrag. Ze moest er nog even over nadenken. We spraken af dat ik haar over twee weken zou bellen.

– Twee weken later belde ik haar. Ze had er nog steeds geen tijd voor vrijgemaakt en ik confronteerde haar met haar eigen gedrag. Ze ontkende. Ze was echt wel van plan om een keuze te maken, maar ze had het nu veel en veel te druk. En toen besloot ik mijn ‘Ik wil wel, maar eigenlijk wil ik niet-klant’ op staande voet te ontslaan.

Zo herken jij de ‘Ik wil wel, maar eigenlijk wil ik niet-klant:
– Ze zijn vaak erg druk in hun gedrag;
– Hebben vaak tijd te kort;
– Zien overal bedreigingen en geen kansen;
– Komen afspraken zelden tot nooit na;
– Hebben lange tenen;
– Zijn vaak lang van stof;
– Bang voor het onbekende;
– Hebben vragen over facturen, betalen deze structureel te laat;
– Willen afspraken op het laatste moment skippen.

Zorg dat je geen ‘eigenlijk wil ik niet-klant’ krijgt. Heb je er toch één? Neem dan afscheid. Ze worden nooit die hele leuke klant waar je energie van krijgt. Het is trekken aan een dood paard. Jij verdient beter dan dat!