Acquisitie kan lastig zijn. Sprout-expert en ondernemerscoach Martijn van der Tuin geeft je daarom 6 tips die jou helpen naar meer omzet en meer klanten in 2021.

Veel ondernemers zijn bijzonder goed in hun werk. Ze draaien de eerste jaren werkweken van meer dan 60 uur. Hun energie en enthousiasme zijn onbegrensd. Ze helpen alles en iedereen. Totdat ze beseffen dat er toch meer betaalde opdrachten binnen moeten komen. Hun huidige klanten leveren te weinig op. Ze moeten meer omzet en meer klanten gaan genereren. Maar hoe?

1. VERKOOP MEER BIJ JE HUIDIGE KLANTEN

Pak je overzicht erbij van de klanten die jij op dit moment helpt of bedient. Weet je of ze tevreden zijn over je werk? Hebben ze dat gezegd of denk jij dat? Hebben zij behoefte aan meer diensten of producten die jij kunt leveren? Weet je dat niet? Vraag ze het dan. Je kunt op die behoefte inspelen. Dit kun je ook toepassen op (oude) klanten die niet meer actief zijn. Neem contact met ze op om te achterhalen wat hun (nieuwe) behoeften zijn. Je kunt na de afronding altijd vragen of je over een half jaar mag bellen.

2. DOE DE ACHTERDEUR DICHT

Ooit had ik iemand in mijn netwerk met een sticker- en plakbedrijf. Overigens een hele interessante branche. Hij was altijd op zoek naar nieuwe klanten. Toen ik zelf wat stickers nodig had, was hij mijn man. Drie weken later dan afgesproken was de opdracht klaar en ik moet eerlijk zeggen; het resultaat was niet om over naar huis te schrijven.

Deze ondernemer was niet in staat om zijn huidige klanten tijdig en bovenal goed te bedienen. Klanten kwamen binnen via de voordeur maar hij liet de achterdeur openstaan. Toen ik hem dit vertelde, gaf hij aan dat dit een incident was. Zes maanden later was hij failliet… Wat ik hiermee zeggen wil, is: Houd je achterdeur dicht. Lever goed werk, kom je afspraken na en communiceer tijdig!

3. ZORG VOOR HERHALINGSAANKOPEN

In 2006 startte ik mijn fietskoeriersbedrijf in Groningen. Vanaf de eerste dag ging het als een speer met klanten en omzet. Een van mijn diensten was het legen van de postbus op dagelijkse basis. Ik sloot met al mijn klanten een contract af en bood de dienst in abonnementsvorm aan. Dit zorgde voor een terugkerende maandelijkse omzet.

Stel: je bent websitebouwer en je wordt incidenteel gebeld door klanten voor een opdracht. Welke extra diensten zou je dan kunnen verkopen in abonnementsvorm? Ik geef je graag enkele voorbeelden:
– Back-up van de website;
– Hosting van de website;
– Aanpassingen op de website;
– Snelheid van de website;
– Vindbaarheid in Google;
– Zoekmachine-optimalisatie.

4. VERKOOP AAN LEVERANCIERS

Neem je lijst met inkoopleveranciers door. Maak een afspraak en zeg dat je klant bent en met hen in gesprek wilt om te bespreken wat je voor elkaar kunt betekenen.

5. ZAKEN DOEN MET RELATIES VAN DE KLANT

Als je zaken doet met een lokale ondernemer, vraag hem dan of hij meer mensen in zijn netwerk heeft met dit probleem. Als dat zo is, kun je hem vragen of hij je daar wil introduceren. Op deze ‘warme’ manier kom je dan makkelijk binnen bij klanten waar je misschien nooit binnen was gekomen.

6. KOPIËREN EN PLAKKEN

Kijk op een rustig moment je klantenlijst nog eens door. Stel jezelf de vraag of er bepaalde patronen zijn te ontdekken. Zijn er kenmerken te analyseren bij je huidige klant die ook zouden kunnen spelen bij andere klanten en doelgroepen? Voor een gemeente in Noord-Nederland leid ik op dit moment een pilot-project waarbij ik een aantal ondernemers begeleid naar Succesvol Ondernemen.

Dit is een erg leuk traject om te doen. Deelnemers, de opdrachtgever en ik zijn erg enthousiast. Zo enthousiast dat ik samen met een stagiaire een aantal gemeenten in Nederland heb benaderd om ditzelfde project ook bij hen uit te rollen. De eerste gesprekken hebben plaatsgevonden en ik mag een aantal gemeenten een offerte sturen. Daarnaast ging ik in gesprek met de opdrachtgever om dit traject een vervolg te geven. Bovendien voor meer groepen ondernemers (zie tip 1😉).

Bedenk bij alles wat je doet welk type klant jouw product afneemt. Waarom doen ze dat en welk probleem los jij voor hen op? Voor wie zou je datzelfde probleem ook kunnen oplossen? Kopieer het product of de dienst.

Succes!